Näillä serotoniinitasoon vaikuttavilla lääkkeillä on kaikilla samanlaiset vieroitusoireet. Silti joka kerta pienenkin annoksen laskun jälkeen ihmettelen ikävää oloa, kunnes tajuan mistä se johtuu. Ihan kuin olisi krapula, flunssa, päänsärky, huimaus ja känni yhtä aikaa. Toivon kovasti, ettei tällä kertaa tulisi niitä sähköiskumaisia fiiliksiä päähän.

Muutama vuosi sitten yritin lopettaa Cipralexin käytön vähentämällä annosta muru murulta alaspäin, ja siinä meni varmaankin puolisen vuotta, ennenkuin sähköiskut loppuivat. Sitten olinkin jo niin masentunut, että piti aloittaa lääkitys uudelleen.

Viime syksynä siis todettiin, ettei Cipralex auta riittävästi. Se vaihdettiin lennossa Venlafaxiniin (alunperin kauppanimellä Efexor). Vieroitusoireet kestivät vain muutaman päivän, varmaankin koska Venlan annos nostettiin aika nopeasti ja sen vaikutustapa on osittain samanlainen. Milligrammamäärät vaan ovat aivan erilaiset, joten annosta on sahattu edestakaisin 150-300 mg:n välillä. Liikaa Venlafaksiinia - hikoilua, annoksen vähentäminen - vieroitusoireet. Viime viikolla sitten todettiin viimein, ettei Venla taida auttaa. Sen annosta laskettiin siis hieman, ja rinnalle otettiin Voxra. Bupro.... bupropionihydrokloridi?

Mä oon siis käynyt läpi muutamat masennuslääkkeet näistä uudemmista ja yleisimmistä näinä vuosina. Jotenkin oon saanu sellaisen kuvan, että tämä Voxra on nyt se, joka toimii. Tai jollei toimi, niin mulle annetaan sähköhoitoa aivoihin. Tämä on vain kerran otettu esiin, mutta mulle tuli sellainen olo, että kannattais miettiä sitä ja varautua henkisesti siihenkin. Siinä voi kuulemma menettää muistia hetkellisesti, mutta kun se "avaa kaikki yhteydet aivoissa", niin masentunut voi siis yhtäkkiä tajuta, että ooh, noinhan mä ennen ajattelin, enkä vaipunut negatiiviseen ajatuskehään. Hmmmm... No, nyt odotetaan ainakin 8 viikkoa tällä cocktaililla ennenkuin mietitään mitään uudestaan.